Flores

22 mei 2018 - Kelimutu, Indonesië

Na de meditatie zijn we met 6 meiden naar hostel gegaan en hebben we lekker gegeten goeie koffie gedronken en lekker gechilt. Sophai had de zelfde vlucht naar flores. Dus de volgende dag op naar de airport en op naar flores.

Aangekomen daar op naar het hostel wat een super gezellig hostel was en er heel leuk uit zag. De rest van de dag een beetje rond gelopen in het stadje. Ik had verwacht dat het niet toeristisch zou zijn. Dit viel een beetje tegen. Er is een lange straat waar honderde duikscholen zitten en veel westerse zaakjes. Wel is het super vies en chaos. 'S avonds hebben de local markt gecheckt wat heel grappig was er stond een soort van kleine kermis met de meest krakemikige attractie's. Nouja zover het echt attricties zijn. Overal lagen mega vissen die vers gevangen waren en locals zitten aan de arac. We moesten naar de wc en zijn ergens een bar in gelopen, sophai en ik zagen een pad waar we omhoog konde. Stiekem zijn we helemaal omhoog gelopen via wat trappen waar allemaal kamers waren. We kwamen op een dak uit met een geweldig uitzicht over de bay en het stadje. Hier hebben we de rest van de avond gezeten.

De volgende dag moesten we op naar de immigratie. Om mijn visum te verlengen, toen we aan kwamen was het pauze dus moesten we later terug komen. We hadden al een scooter dus zijn we maar rond gaan rijden. Op naar wat uitzicht punten wat nogal slechte wegen waren. Het was een uitdaging om omhoog te komen. We kwamen aan bij een hek en hebben even met de locals gepraat waardoor we omhoog mochten. Dit zorgde voor een geweldig uitzicht waar niemand was. Het was heerlijk om weer de ultieme vrijheid te ervaren. Dit had ik zo gemist na me meditatie. Op naar immigratie wat eigenlijk allemaal wel soepel verliep na 1.5 uur waren we weer weg. Lin hadden over gehaald om ook naar flores te komen want die had nog een weekie over. Die kwam eind van de middag aan dus hebben lekker gegeten en wat drankjes gedaan.

De volgende dag was het weer vroeg op want het was duik dag! Op de boot naar komodo om daar 3 duiken te doen. Ik was toch weer een beetje zenuweachtig want duiken was al weer 2 maanden geleden. De stroming is hier stuk sterker en dive master letten vaak wat minder op. Gelukkig was mijn divebuddy een dive master en die had nog meer duiken gemaakt dan de gene die ons de duikspots ging laten zien. Dit stelde me gerust, toen na 2 uur varen was het tijd om eerste duik te doen. Wat super mooi was veel schilpaden en ook wat haaien gezien. De duik ging super goed dus ik was weer helemaal prima onder water. Na een break gingen we voor de tweede duik, manta point. De reden waarom je hier wilt duiken om de manta's te zien. Ze hadden ze al 2 weken niet gezien dus het was vingers crossed in de hoop om geluk te hebben. We waren nog niet eens helemaal beneden en we zagen ze al. De stroming was best hard dus je moest naar de bodem gaan en je hier aan kleine steentjes vast houden zodat je rustig naar de manta's kon kijken. Na 5 minuten gingen we door en we zagen er nog meer. Elke keer weer even stoppen en kijken. Ze kwamen heel dichtbij en eentje zwom gewoon over me heen. Het is zo vet om zo dichtbij bij deze beesten te zien. Ze zijn 5 meter breedt wat echt bizar groot is als je er naast ligt. Tijdens onze safetystop kwamen opeens nog 6 manta's voorbij, daarna toen we omhoog wouden gaan waren en nog eens 5 die aan het spelen warem. Geweldig om te zien. Dit was zo'n vette ervaring. De laaste duik was met super mooi koraal en heel veel kleine bijzondere vissen. Ook hier hadden we mazzel want we zagen nog een manta! Terug na al duiken gezellig weer gegeten met iedereen. Ook was noor weer aangekomen!

De volgende dag moesten we weer naar de immigratie eerst om foto's te maken en daarna om me paspoort op te halen. Dit ging gelukkig best snel. De rest van de dag met lin wat rond gereden en lekker gegeten. 'S avonds weer wat drankjes gedaan zo als dat eigenlijk elke avond gaat in het hostel.

Vandaag was het zover mama kwam aan! Zoveel zin in maar ook gek gevoel om haar weer te zien. Het leek een beetje een droom te zijn. Mama op de echte aziatische manier op gehaald met de scooter. Wat was het fijn om haar weer te zien. Even wat gelucht en het hostel laten zien. Mama gaat echt mee backpacken dus een must om ook gewoom op de dorms te slapen. Daarna gingen we op pad met indro en lin op de scooter. We wouden een grot bezoeken, de vrouw van hostel had het gepint op maps. Op daarheen waardoor we belanden op een zand weg wat opgeven moment gewoon op hield. Wel hadden hier een mooi uitzicht dus was het niet helemaal voor niks. Daarna gingen we op naar watervallen wat veel veder bleek te zijn dan we hadden gedachten. Het was een super mooie rit daarheen, dit is wat ik me had voorgesteld van flores. Het echte local leven, overal mooi groen en weer mooie palmbomen overal. Die had ik al een tijdje gemist. Onderweg even gestopt en sapje gedronken op een super mooi punt. Bijna aangekomen bij de watervallen bleek dat we moesten hiking nog een stuk, het was al half 5 dus hebben besloten om het niet te doen omdat al bijna donker zou worden. Dan maar weer terug met nog wat mooie uitzicht punten. Een dag waar eigenlijk niks werkte zo als geplant maar we toch nog hele boel dingen hebben gezien en een gezellige dag hebben gehad.

De volgende dag was het tijd voor de komodo tour, weer om 5 uur op. Het blijven vroegen dagen altijd fijn.. met lin en mama op naar de boot die wat minder was dan verwacht. Het was nog 2 uur varen naar padar island. Daar de motor van boot was heel hard waardoor je elkaar amper kon verstaan dus gingen we allemaal maar slapen. Daar aangekomen dacht ik dat het niet zo'n hike zou zijn dus gewoon op me slippertjes. Wat bleek het waren nogal wat trappen. Een uitdaging om omhoog te komen. Het uitzicht was geweldig om te zien, het was een prachtig eiland. Daarna op naar rinca island om de komodo dragons te zien. Toen we het park binnen kwamen zagen we er al meteen twee liggen. De beesten zien er best eng uit. Ze zijn 3.5 meter groot en wegen heel zwaar ook kunnen ze heel hard rennen. Wat je totaal niet verwacht want ze zien er uit als hele luien beesten. We liepen de short trek van 1 uur ongeveer. We zagen nog een buffelo en wat aapjes. Ook zagen we in totaal 6 dragons. We zagen er ook een paar lopen en dan snap je wel dat ze goed kunnen jagen. Volwassen dragons kunnen gewoon hele mensen op eten. Daarna nog naar twee snorkel punten geweest wat ook leuk was. Wel wordt je een beetje verwent als je gewent bent om te duiken. Met snorkelen kijk je naar de zee en de vissen, met duiken ben je er echt een deel van. Terug gekomen was het weer een lange dag. Wel weer een leuke dag en weer veel gezien. Er liggen hier zo veel eilanden voor de kust dat is echt bizar, het geeft een perfect plaatje.

De volgende dag gingen we weer duiken deze keer samen met indro en noor samen. Mama ging mee op de boot zodat ze ook wat te doen had en het ook wel zo gezellig was. De drie duiken die we vandaag gingen maken waren in het noorden van de komodo eilanden. Toen ze vertelde hoe je hier moest duiken maakte we ons allemaal een beetje zorgen de stroming kan hier heel sterk zijn dus moet je snel naar beneden en heel goed opletten. Wat bleek de stroming was best soft waardoor het eigenlijk wel prima te doen was. Me eerst duik had ik een slecht masker waardoor die de hele tijd besloeg. Wat mijn duik een beetje verpeste, wel hadden we haaien gezien en veel grote vissen. De tweede duik was een van de mooiste duiken, het koraal hier was prachtig het leek alsof het allemaal tafels waren en er waren super veel kleuren. Ook hier weer haaien en manta's gezien en ook heel veel bijzonder andere dingen te veel om op te noemen. Het was prachtig. De derde duik was eigenlijk precies hetzelfde, alleen met wat meer kleinere dingetjes. Dit was al weer de laaste dag in labuan bajo.

Deze dag weer eens vroeg op met ze alle om naar vliegtuig te gaan. We gaan op naar ende met mam, noor en indro. De vorige dag hadden we bedacht om ons arme backpack leven even achter te laten en een privedriver in te huren voor komen 6 dagen in ende. Hierdoor kunnen we alle dingen die het weste van flores te bieden heeft ook echt zien. We wouden eigenlijk zelf gaan rijden maar dat doen ze hier niet. Aldino zo heet onze driver , kwam ons op halen op het vliegveld. De vlucht was maar 45 minuten, het was een kleine propeller vliegtuig. Check ook weer iets om van me bucketlist af te halen. Ik vond het geweldig, indor daar in tegen flipte hem een klein beetje. We gingen meteen op naar moni, de rest van de dag was een relaxt dag, we hebben allemaal even bij geslapen van de afgelopen dagen. Daarna even rond gelopen in het dorpje. Je komt hier in het echte local leven, mensen leven hier in kleine hutjes. Bizar om te zien, ook hoe klein het is hier en dat er eigenlijk niks te doen is. 'S avonds hebben we girlsnight gehad wat inhoud wenkbrauwen epileren, maskers en alles. Heerlijk even bijkomen, we hadden een prive kamer met ze 4e wat ook weer even lekker was.

De volgende dagen wordt het heel veel zien in weinig tijd, wat super gaat worden hopelijk en echt het local leven gaan zien!