Almost the end

14 juli 2018 - Osaka, Japan

Even een kleine dip was het, wat moesten we doen? Toch even mama bellen en om raad vragen. Nu terug kijkend snap ik ook niet zo goed waarom ik zo van de wap was voor even. Maar toch deze maand zijn mijn plannen heel anders verlopen, ik voelde me een soort van schuldig dat ik zo kort in japan zou zijn dan. Maarja tegen over wie zou ik me schuldig moeten voelen? Mezelf weer bij elkaar geraapt en toch weer lekker terug naar seoul gegaan. Het even laten rusten en later maar is kijken wat ik ga doen. Weer terug bij bryan, gingen we 's avonds naar rivier om lichtshow te zien. Die niet door ging opeens, wel heerlijk aan de rivier gezeten en wat rond gelopen. Wat was het stiekem toch weer fijn om hier weer te zitten. Het is heerlijk stad, waar ik nu bijna elke hoek wel ken! Een soort local geworden.
De volgende dag zelf lekker op pad gegaan op naar tuin met veel tempels. Toen wou ik naar het museam en het paleis gaan maar die waren dicht op maandag. Wat raar is alles hier en ook in japan is op maandag dicht en de tijden dat alles dicht gaat is vaak al rond 4. Dit zorgt er vaak voor dat je voor dichte deuren staat. Hierdoor dus maar rond gaan lopen in wat wijken en de kerk bezocht want die had ik nog weinig gezien in deze trip. Zo hadden we weer wat uithoeken gezien. 'S avonds weer lekker eten en wat rond lopen in stad en drankjes doen.

Omdat het nog steeds zo slecht weer was in japan, had maar besloten om in korea te blijven. Zelf weer op pad gegaan naar het paleis, prison museam, een hippe desgin buurt, samsung gebouw waar ze alle nieuwe tech dingen hebben. Heel seoul was aan demostreren, waarvoor nog steeds geen idee maar het zorgde voor leuk vermaak. Daarna nog naar de k-star wijk geweest waar alle bekende mensen hier wonen. De meeste wijken in seoul zijn al best modern en is alles redelijk rijk. Totdat je deze wijk binnen loopt, waar alles van merk is en alle grote dure auto's rond rijden.En zo was het al weer avond en weer tijd voor lekker eten en gezelligheid.

De volgende dag ook nog een dagje in seoul geweest , waar ik naar een oude wijk op de bergen ben geweest. Hier zaten alle kunstenaars en jongen hippe mensen. Dit zorgde voor leuke sfeer van heel oud en jong gemixt. En een geweldig mooi uitzicht over seoul, hier heerlijk langs oude stads muren rond gelopen. Daarna naar de laaste wijk die ik nog niet had gezien. 'S avonds was tijd voor de multi bang, dit zijn kamers waar je kan koreoke, wiien , playstation en films kan kijken. En eigenlijk nog veel meer hier alles even uitgeprobeerd wat zorgde voor geweldige situaties met veelste lelijk gezang.

Nu was het toch echt tijd om korea te verlaten en naar japan te gaan, op het vliegveld voor zoveelste keer die ik nu ook uit me hoofd ken. Het voelde raar om weg te gaan, de laaste dagen had ik weer even wat meer stil gestaan bij alles. Bij dingen die ik heb gezien, de mensen die ik heb ontmoet en hoe dit alles is geweest. Een groot deel van reizen gaat om afscheid nemen, wat eigenlijk het stomste deel is. Maar het gebeurt hier eigenlijk elke dag, normaal valt dit niet zo zwaar maar vandaag was toch even wat anders. Maarja vol goede moet op naar japan, bij de immigration werd ik nog even raar aan gekeken. De 3e keer al in 2.5 week dat u japan in komt? Achja waarom ook niet eh? Terug naar het hostel waar ik al had gezeten, vroeg naar bed want morgen komt papa.

'S ochtends op naar station om papa op te wachten, wat soepel verliep om elkaar te vinden op het station. Daar stond die dan met ze backpack, heerlijk gezicht. En wat is fijn om elkaar weer na die 7 maanden te zien. Het was nog steeds slecht weer hier, wel wat minder slecht dan hey was maar nog veel regen. Deze dag hebben wat rond gelopen in osaka in de verschillende wijken en lekker japanse pannekoeken gegeten en 's avonds ook heerlijk eten. Heerlijk weer bijpraten, want dat is wel nodig na 7 maanden!

De volgende dag was het tijd voor een dag trip naar kobe. Hier hebben we tempels gezien, een moskee, de europa wijk en daarna zijn met ropeline naar boven gegaan. Hier hadden een geweldig mooi uitzicht en er waren wat tuintjes. Veel was dicht door de heftige regen, wat je ook zag langs de berg is dat hele stukken helemaal weg waren gespoelt. Daarna zijn we naar het earthquake musuem geweest. Dit was heel intressant om te zien, in de eerst zaal ervaarde je hoe het voelt om in een aardbeving te zitten. Met lichteffecten, harde geluiden en 3d effect zag je hoe alles in storten. Bizar hoe grote gebouwen gewoon in een keer in elkaar klappen, daarna zag hoe het erna eruit zag en hoe groot de impact was op de stad. 'S avonds terug naar osaka en hier hebben echte shabu shabu gegeten. Wat is japans eten toch heerlijk!

Daar gingen we dan 's ochtends op pad naar kyoto, hier weer ingecheckt bij het hostel. Ja papa gaat gewoon mee, de hostels voelen hier ook meer als hotels dan dat het echt hostels zijn. Dus dat is eigenlijk niet zo erg, alleen bedden zijn behoorlijk hard. Maar dat is echt japans! Deze dag zijn we naar kasteel geweest, het paleis en gion district. Dit is de oude gheisa buurt, waar er nog een paar rond lopen en waar de huizen nog traditionaal zijn. Ook zijn we langs papas oude school gelopen, na wat zoeken hadden we gevonden. Het zag nog redelijk hetzelfde uit en het stond ook op dezelfde plek. Het is leuk om dit te kunnen zien samen met pap. Toch is japan kwa alles wat staat veel veranderd dus de oude huizen en andere scholen bestaan allemaal niet meer. Dat is wel jammer , maar nog steeds is het heel sepciaal om dit samen met pap allemaal te zien en de oude verhalen te horen. 'S avonds hebben we langs de rivier gegeten. Ook weer heerlijk uitgebreid japans met allemaal verschillende gerechten.

De volgende dag was het ook een dag in kyoto waar we naar nog meer tempels zijn gegaan. Deze waren wel heel mooi een was compleet goud en had een prachtig meer met tuinen er omheen. De andere was een 4 km lang pad met alle oranje shrines. Waar we weer eindigde op een berg met mooi uitzicht. Nooit verwacht dat ik zo gek op bergen zou zijn, maar is geweldig hier. Elke stad heeft op de achtergrond bergen, en als je rond loopt in de stad eindig je uiteindelijk altijd wel op een top. Hierna gingen we naar het bamboo forest wat eigenlijk heel erg tegen viel en heel toeristisch was. Daarna op naar de tempels maar die waren al dicht. Dus ging de echt ramen noodels eten. En 's avonds weer heerlijk japans.

De volgende dag was het een dagtrip naar nara, hier gingen we rond lopen in het park. In dit park lopen heel veel herten los rond. De meeste toeristen kopen koekjes en lopen ze te voeren. Deze beesten zijn nogal opdringerig dus als je ze niks geeft en ze weten dat je wat hebt blijven ze achter je aan zitten. Wij hadden heel verstandig niks bij, in het park was het weer tijd voor tempels en mooie uitzichten. Gelukkig waren we op een andere route belandt waardoor we de meeste mensen hebben ontweken. Daarna zijn we met de trein door naar kanawaza gegaan, wat een rit was die wat langer duurder dan verwacht. 'S avonds waren we aangekomen hier, en was het voor mij tijd om het japanse gerecht toch maar te gaan onder vinden, sushi natuurlijk. Wat ik normaal echt niet lekker vindt, maar ik kan japan niet verlaten zonder het geprobeerd te hebben. Het was een klein schattig tentje waar een man en zijn vrouw de sushi vers voor je neus maakte. Ik vond eigenlijk de meeste dingen best lekker , voor me eigen verbazing. Daarna hadden we een hele leuke bar gezien, wat bleek we waren belandt op een private feest. Super leuke japansers onmoet en een frans meisje wat was getrouwt met een van hun. Zo hebben we wat meer in en outs te horen gekregen over japan, altijd leuk!

De dag erna was tijd voor japanse tuinen en het kasteel en daarna nog wat tempels. Veder hebben we het rustig aan gedaan. Ik denk dat ik een overdosis van tempels heb gezien in de afgelopen dagen. Dus dat is wel even genoeg geweest. Op zoek naar eten konde we de tent waar we heen wouden niet vinden. Het blijft hier altijd een soort gokken, weinig staat in het engels. En vaak kan je niet echt naar binnen kijken dus heb je geen idee waar je belandt. Veel plekjes zijn hier klein ongeveer gemaakt voor 15 mensen en ze hebben maar bepaalde dingen. Wat altijd zorgt voor intressanten dingen en heerlijk eten. Zo belanden deze keer in bqq plek, waar het een soort van koreanse bqq was. Hier weet ik nu natuurlijk alles van af maar er zat een japanse twist aan. Ik eigenwijs genoeg het op de koreanse manier doen wat mensen nogal raar vinden. Maar het was heerlijk!

Nu zitten in trein terug naar osaka, morgen is papa laaste dag alweer. Wat gaat de tijd toch snel zo. Elke dag zijn druk op pad geweest en hebben veel gezien en gedaan. De laaste 2 dagen gaan we iets rustiger aan doen en nog even genieten met ze 2e!

1. Sanne:
    14 juli 2018
    Goed zo moppie fijn dat jullie t zo leuk hebben saampies. Nog een weekje en dan ben je weer terug in Nl en gaat er weer een ander leven beginnen😏😘😘😍
  2. Ineke:
    14 juli 2018
    Wat een gezellige blog weer en wat vind ik het fijn dat jullie samen zo genieten!! Nog 5 nachtjes !!!
    Weet niet of ik het droog houd als ik je zie!
  3. Gerard&Marijke:
    15 juli 2018
    Eerst met mama, nu met papa , een onvergetelijke ervaring!