Eiland hoppen

12 maart 2018 - Ko Tao, Thailand

Daar gingen we dan vanaf bangkok naar koh phangan. Wat nog wel even een reisje was. Om 8 uur vertrokken we 's avonds en de volgende dag kwamen we pas om 12 u 's middags aan. Wel een relaxte bus, waar je prima kon slapen. Aangekomen in ons hostel, wat heerlijk was met een geweldig zwembad en vanuit het zwembad kon je uitkijken naar de zee. Kapot van onze reis niet veel meer gedaan behalve aan het zwembad gelegen en liggen slapen.

De volgende dag besloten we om een scooter te huren en het eiland te verkennen. Nadat er 5 mensen aan me gevraagd hadden of ik ook wel echt scooter kon rijden en of dat ik wel zeker wist of het een goed idee was. Daardoor begon ik een aan mezelf te twjjfelen. Toch mezelf goede moed in gepraat en daar gingen we dan. Voor maar 5 euro heb je een hele dag een scooter. Het eiland is klein, maar groot genoeg om de hele dag op pad te gaan. Wij zaten in het zuidelijkste puntje van het eiland, helemaal naar noorden rijden duurde maar een uurtje. Ze zeiden dat de ergste heuvels bij het zuiden zaten en die wij zeker over moesten om überhaupt ergens te komen. Beetje gespannen zaten we dan uiteindelijk op de scooter. Bleek het helemaal niet zo erg! De heuvels, nouja echte bergen waren het wel , waren best stijl maar we gingen als een speer. Dit was even zo'n geluksmoment die je bij blijft. Zonder kaart het eiland rond rijden om maar te kijken waar je beland. Het ultieme gevoel van vrijheid! Van het ene naar het andere mooie strand, wat watervalletjes en mooie uitzichtpunten. De volgende dag hebben we precies hetzelfde gedaan, omdat het zo goed beviel en we hadden de eerste keer alleen het oosten van het eiland bezocht. Op zoek naar nog wat kleren en een heerlijke foodmarkt. Ook nog in het donker terug gereden op de scooter dus ik was wel klein beetje trots op mezelf.

Na die dagen waren we toch best gesloopt omdat we vroeg op waren en laat thuis kwamen. Dus dat betekende even een dagje liggen aan het zwembad en heerlijk niks doen! En dan kon het feesten beginnen, de reden waarom iedereen naar dat eiland komt is voor de fullmoon. Maar daarvoor zijn ook nog genoeg feesten! We wilden naar the waterfull party gaan, alleen was het boedda dag dus dat betekende geen alcohol, nergens! Dus werd het feest afgelast. Wat ik aan de ene kant ook wel mooi vond om te zien. Dat er zelfs op zo'n feesteiland, nog rekening wordt gehouden met het geloof.

De volgende dag weer lekker niks gedaan , een heerlijke massage genomen. Marel en the usa groep, die we in bangkok al hadden ontmoet, waren ook op het eiland aangekomen. Dus daar hebben we toen gezellig drankjes mee gedaan en 's avonds naar the jungle party geweest. We werden in een taxi bus met 12 mensen gepropt. Het was zo'n 30 min rijden voordat we aankwamen bij de jungle party. Het was een super gave setting om te zijn , echt het festival gevoel! Het was niet super druk omdat de buddadag regels nog steeds golden. Maar wij hebben een hele leuke avond gehad daar!

De volgende dag belanden we weer eens in het ziekenhuis. Gelukkig was ik het deze keer niet! Noor die was 2 dagen geleden door haar enkel gezwikt en toen tijdens uitgaan nog een keer. Het zag er uit als een groot mega opgezweld gebeuren met zwarte blauwe plekken. Dus toch maar even laten checken. Kwamen we aan bij de kliniek en werd er vervolgens gevraagd of we zelf even op de scooter naar het ziekenhuis konden rijden. Dit kan ook alleen gebeuren in azie. Veder ging het allemaal nog best soepel, noor moest voor de zekerheid foto's laten maken dus moest ze op scooter weer ergens anders heen. Kwam ze aan met old school plaatje van der voet, het zag er geweldig uit!
'S avonds waren we dan klaar voor de enige echte full moon party. We zijn denk ik wel 2 uur bezig geweest om elkaar en de groep helemaal onder te smeren met neon verf. Vervolgens op naar de full moon party! Wat we gelukkig konden lopen vanaf ons hostel. Wat een gebeuren is dat, een strand vol met allemaal kroegen die hun eigen party op het strand hebben voor de club. Her en der kom je wat vuurmensen tegen en wat andere showtjes. Wat ik er van vond? Een comercieel gebeuren met veels teveel dronken mensen. Niet dronken maar echt mega lam, mensen die om 12 of 1 uur al in de zee liggen te kotsen, passed out ergens midden op het strand belanden. Het is een bepaalde sfeer wat bijzonder is.. het is zo'n dingetje van leuk om het mee te maken maar eens en nooit meer. Veder was het wel heel gezellig met iedereen.

De volgende dag weer vrij weinig gedaan behalve strand en het zwembad. 'S avonds hadden we ons laatste feestje en dit was een beetje het geheim van thailand wat niet super bekend is. De enig manier om hier te komen is met een klein bootje. Dan kom je op een heel afgelegen plek van het eiland, wat wordt gescheiden van de rest van het eiland met een mega berg. Dit betekend niet zo toeristisch en nu een echte jungle party. Dit was echt heel leuk. Iets mindere kant van dit verhaal: we waren heel laat thuis en de taxi, om naar volgende eiland te gaan, stond al om half 8 klaar.. dat was even een tegenvaller.

Maar na 6 nachten op dit eiland te hebben gezeten, was het ook wel tijd om weer door te gaan. Op naar koh tao voor het duiken. Aangekomen daar op het eiland rond 12 uur even naar ons hostel gegaan, en toen hadden we bedacht om maar even opzoek te gaan naar een duikschool. Online wat dingetjes gelezen en we kwamen aan bij ban's. Meteen hadden we een goed gevoel erbij en we konden hier de cursus in het nederlands volgen, wat wij wel een fijn idee vonden. We vonden het toch nog een beetje spannend allemaal. De man zei alleen dat de cursus die dag al zou starten en dat was dus al om half . Daar moesten we dan fris en fruitig zijn voor wat dingentjes door te spreken. Wij dachten achja dat kunnen we wel. Met twee uurtjes slaap viel dit toch wat zwaarder. Wat ook niet helemaal duidelijk was, was dat onze theorie ook al echt begon en we dus 3 uur naar vreselijk saaie filmpjes moesten kijken. Gelukkig hadden we een leuke groep en werd het ons al snel duudelijk dat die theorie eigenlijk nergens op slaat, dus was heg vooral heel gezellig. Toen snel naar bed gegaan want de volgende dag moesten we half 9 aanwezig zijn op de duikschool. Omdat wij onze eerste nacht hadden geboekt bij een ander hostel moesten we 's ochtends ook nog switchen van plek en dat was nog wel een stukje lopen.
Daar aangekomen gingen we weer door de theorie heen en weer wat filmpjes gelukkig waren deze wat minder lang en saai.
Toen ging het echte werk beginnen, spullen pakken en gaan! Op naar zwembad om daar de eerste trucjes en oefening door te nemen. Om al die spullen aan te krijgen en te leren hoe je alles moest installeren was wel even een dingtje, niemand let heel goed op omdat iedereen gewoon meteen het water in wilde. Eenmaal helemaal strak in het pakkie gingen we het water in! Wat was het raar om voor het eerst door zo'n adem automaat te ademen. Even wennen, dat je eigenlijk opeens van alles kan in het water. Daarna gingen we oefeningen doen, wat je moet doen in gevaarlijke situaties of als er iets uit valt of kapot gaat. Masker op en af, automaat uit, je buddy proberen te helpen met ademen en nog wat drijf dingetjes. In het begin waren we gewoon in ondiepe water en gingen we alles rustig doen. Je kwam om de 15 minuten wel weer even boven water voor wat uitleg of zo iets maar daarna ging je weer onder. Door naar het diepe om daar even ook echt het gevoel van echt onderwater te zitten mee te maken. Het water was 3 meter diep dat klinkt niet heel diep vond ik, tot dat je daar op de bodem zit en je oren al voelt. We zijn toen 50 minuten achter elkaar in water geweest. En de tijd vliegt voorbij als onder water zit. In het zwembad gaat het wel wat minder snel omdat je niks te zien hebt. Helemaal kapot van heg duiken heerlijk vroeg naar bed gegaan en de volgende dagen was het even bikkelen om half 7 aanwezig te zijn. Nog wat dingetjes doornemen en spullen pakken en dan de boot op. Voor de eerste 2 echte duiken. De eerste duik was bij mango bay, we gingen naar beneden en moesten op 12 meter 3 oefeningen doen. Ik begon voordat ik in het water was toch een beetje te stressen want 12 meter klinkt super diep. Ook het idee dat je niet in een keer meer naar boven kan komen is best raar. Maar achja niet te veel denken en gewoon gaan! We gingen aan een lijn naar beneden. Toen we beneden aan kwamen gingen we allemaal zitten op onze knieen om de oefeningen uit te voeren. Toen we daar eenmaal zaten dacht ik : ohjo dit is zo niet diep, je merkt het verschil niet tussen 3 ,5 meter of die 12 meter. Alle oefeningen gingen prima, daarna even rond gezwommen en dan merk je pas waarvoor je het doet. Het is hier geweldig mooi met een zicht van meer dan 20 meter kon je alles zien en hebben ook geweldig veel gezien en die kleine 10 minutjes die we rond zwomde. Een duik is maar rond de 40 minuten dus het vliegt voorbij. Met de boot gingen we naar de volgende plek the twince. Hier weer in het water springen en weer wat oefeningen doen. Het ging allemaal prima ook hier was het weer een fantische zicht. Toen we terug gingen naar de kant, kregen we nog wat theorie en konden we meteen het examen maken. Dit bestond uit 50 vragen, de docent ging eigenlijk gewoon weg en konden we het met ze alle maken, iedereen was dus geslaagd! Even een drankje gedaan en gezellig gegeten en toen weer lekker naar bed.
Volgende dag gingen we weer 2 duiken doen. De eerste was bij withe rock de laaste oefeningen moesten we hier uitvoeren en dan was de laaste duik even met een compas iets doen en voor de rest een fun duik. Bij mij was de eerste duik weer even wennen op 18 meter diep je masker af zetten en proberen met je neus je maskeren weer leeg te maken is toch een dingentje! Vooral als je ook nog een beetje verkouden bent, uiteindelijk met rustig blijven lukte het wel en was het veder allemaal goed verlopen. Hier kwamen voor het eerst in aanraking met echt grote vissen en hele scholen. In begin merk je dat je zelf nog niet helemaal weet hoe je wil reageren op al die vissen en als ze te dichtbij komen schrik je een beetje. Na je 3e duik merk je eigenlijk al meteen dat dit niet meer het geval is. Midden in een school vissen zwemmen die tegen je bril aan zwemmen is geen probleem meer. De laaste duik voor padi open water was weer bij twince maar dan in het diepe gedeelt. Hier weer hele mooie dingen gezien wat eigenlijk niet te beschrijven is zo, ook hebben een blauw gestipte rog gezien wat blijkbaar bijzonder is!
En toen was het zo ver we hadden allemaal ons open water gehaald, dit 's avonds heerlijk gevierd met ze alle lekker gegeten en wat drankjes gedaan. Noor , marel en ik vonden het eigenlijk zo leuk dat we er toch voor hebben gekozen om onze advance ook nog te gaan halen zodat we ook op 30 meter mogen duiken. Aangezien ik nog op zoveel geweldig duikplekken ga komen, zou ik dit ook nog echt nodig hebben. Advance is gelukkig stuk relaxerd, rond half 12 verzamelen en geen theorie! We hadden besloten met de groep van 5 meiden om even een dagje pauze te nemen. Om even te rusten want het is toch nog best vermoeiend al dat duiken, ook door al die druk verschillen merk je het wel aan je lichaam. Het leven op zo'n duik eiland is heerlijk om overdag daar mee bezig te zijn en 's avonds heerlijke gezelligheid. Wij hadden onze accomodatie erbij in dus we zaten ook nog voor 6 nachten in een heerlijk resort park. De dag erna begon de advance, de eerste dag bestond uit 3 duiken. De eerste duik was de diep duik in chumpon, we gingen naar een diepte van 30 meter. Eenmaal daar aangekomen gingen door een thermoclaim, wat inhoud dat je door een soort laagje gaat waarna je voeten bijvoordbeeld in water van 5 graden kouder zitten. En geloof me dat is echt een groot verschil onder water. Dus beetje koud hadden we het allemaal wel maar het was super tof. Verschil tussen 18 en 30 meter voel je ook niet heel erg, alleen moet je nog meer op je veiligheid letten en gaat je lucht er wat sneller doorheen. Daarna hadden we de navigatie duik. Wat een grote grap was. We gingen met de instructeurs lisa en remko naar beneden en werden afgezet daar en moesten zelf weer terug bij de boot komen. Een grote chaos was dit bij marel, noor en mij. We zwommen gewoon wat rond zonder echt op onze kompas te kijken. Toen we eenmaal door hadden dat we bijna door onze lucht heen waren moesten we op zoek naar de boot. Ik had de comouter en moest de diepte enzo onder contorle houden , noor compleet gedesorienteerd moest ons leiden samen met marel naar de boot. Noor vol overtuiging dat we een knat op moesten, ik wist zeker van niet op dit soort moment merk dat toch handig is als je zou kunnen praten. Gelukkig viel het uiteindelijk nog mee hoe ver we van de boot omhoog kwamen. Maar het was wel een raare ervaring, we hadden een zicht van misschien maximaal 3 meter dus je hebt geen idee waar je bent. Op geven moment was het enig wat we zagen blauw geen vissen geen refentiepunten, kom dan maar eens achter waar je bent? Verdwaald zijn in de oceaan is toch een best raar gevoel. Gelukkig konden wij er alle 3 om lachen. Onze safety stop van 3 minuten op 5 meter was weer een andere uitdaging boven de tigerfish die bekend staan dat ze nogal gesteld zijn op hun eigen ruimte, bij ons ging het goed alleen het andere buddy team was achterna gezeten. Is toch een beetje eng.
De volgende duik was de nachtduik! Ahh super vet was dit! Daar gingen we met ze 5e , we sprongen het water in toen het helemaal donker was. Met een zaklamp op zak en dan maar rond gaan zwemmen. Wat leuk is om te zien is dat het leven onderwater er 's nacht ook heel anders uitziet en je ook hele andere vissen tegen komt. Meesten vonden het vet maar zouden het niet over doen omdat het toch even anders is dan wanneer licht is, ik vond het wel super gaaf! Ga ik zeker nog een keer doen. Kapot van 3 duiken meteen naar bed gegaan.

En toen was het alweer de laaste dag duiken. Onze eerste duik was een diep duik naar het wrak die op 27 meter lag. Het zicht was die dag wat minder dus je kon niet super veel zien alleen als je echt naast het wrak zwemde zag je het allemaal. Hier hebben we bijzondere en super grote vissen gezien. Wel weer mega koud! Daarna hadden een echte fun duik en gingen we wat trucjes leren onderwater en gewoon lekker genieten van duiken. Wat je eigenlijk altijd wel doet maar nu hoefde niks meer echt en ben je een beetje een pro geworden dus lig je ook heel anders in het water. En zo was de advance ook binnen. 'S avonds hebben we dat natuurlijk weer gevierd met een gezellig etentje en wat drankjes. Ook was er het festival koh tao, wat een leuke mix was van locale mensen en de toeristen. Met wat locale muziek was het een leuke afsluiting van tijd hier.

En dan zijn we nu op weg naar het noorden.
11 maart vertrokken we om 2 uur 's middags en we komen 12 maart om 9 uur 's avonds aan. Kort uit gedrukt afzien in de boot, bus en trein! Maar op naar de bergen en weer even wat anders!

Xoxo

1. Maud:
    12 maart 2018
    Wat heb je toch een naar leven..... kus
  2. Ineke:
    12 maart 2018
    Geweldige ervaring weer Soofje! Ben benieuwd naar het volgend avontuur ga genieten!
    Xxx
  3. Sanne:
    12 maart 2018
    Goeed gedaan wijfies gebiet van je dag rust morgen 😘😘
  4. Marianne Meijer:
    13 maart 2018
    Je verveelt je niet zeg! Mooi en bijzonder he, dar duiken? Veel plezier met de rest van je reis, lekker blijven genieten!!!
  5. Gerard&Marijke:
    13 maart 2018
    Spannend, een heel andere wereld!
    Weer een geweldige ervaring.
    Liefs,😎