Filipijnen

21 juni 2018 - El Nido, Filipijnen

Aangekomen op port bartons was het even wennen, wat een rust. Een hostel wat niet echt een hostel was. Iedereen zit alleen maar ze boek te lezen en weinig sociaal contact. Ik was weer even in shock. Van hoe anders het leven hier weer was.
Filipijnen is prachtig, de natuur is heel groen overal plambomen en bergen. Ook weer beetje oldschool, wegen zijn slecht of er zijn weinig wegen. Geen stroom tussen 12 en 6 uur in de nacht. Kleine dorpjes met paar shops en dan houdt wel weer op. Alles in een vervallen staat eigenlijk.

Besloten om volgende dag meteen door te gaan naar el nido, ik zou eerst de minivan hebben om 1 uur maar om 8 uur werd ik uit me bed getrekt, en vonden ze dat ik perse met deze mee moest. Snel maar alles gepakt en in gestapt. Wat een busrit was dit, je wordt letterlijk alle kanten op gegooid. Veder kan je ook niks, niet slapen, niet lezen, geen telefoon want internet is een dingetje. Op naar el nido, omdat alle hostels al vol zaten belanden ik in een crapy place. Ik had even rond gelopen en waren weinig mensen in het hostel en wat ik voor de andere nacht had geboekt was ook vreselijk. Toen kwam ik cherise weer tegen en die zei opeens dat er nog plaats was in madmonkeys. Daar gingen we dan samen op daarheen. Wat eindig in een 2 uur duurende tuktuk tocht omdat het zo hard stormde. Veder heeft hele dag geregend en goed gestoormd. Het regensezioen is hier begonnen, ik dacht dat wel mee zou vallen maar dat viel vies tegen. Wel een hele gezellig avond gehad hier. In filipijnen zijn er echt heel veel nederlanders wat echt bizar is.

De volgende dag was het in de ochtend stressen, wat ga ik doen en ga ik hier blijven? Want het weer werd er niet veel beter op. Maar ik heb niet zo lang meer. Ook wil ik wel graag hier zijn. Alleen zijn al 3 dagen alle tours afgelast door het weer. Het maar even laten rusten en aangekeken. Daarna kon ik lekker op het strand zitt3n met hele lichte zonnenstraal zo af en toe. Maar dit duurder niet voor lang, het begon weer te stormen. Dit was de druppel 3n heb ik met 6 andere nederlanders om volgende ochtend om 6 uur met minivan naar pps gaan om maar weg te vliegen.

Daar gingen we dan 's ochtend vroeg op in de minivan, deze man had goed begrepen dat we een vlucht moesten halen en reed als een gek door. Aangekomen op de airport opzoek naar tickets. De airasia site lag er al tijd uit dus konden we niks boeken. Aangekomen bij bali was het te ingewikkeld om 7 tickets voor ons te boeken. Waardoor bridge achter de bali belanden om onze tickets te boeken, dit is weer zo'n dingentje wat alleen in azie kon gebeuren. Om 2 uur zaten we in het vliegtuig op naar cebu city, hier in een soort van guest house geslapen.
De volgende ochtend was het weer vroeg op, om boot naar bohol te pakken, door met minivan naar panglou. En daar plofte we dan eindelijk op het strand neer met de zon!
Een heerlijke dag op strand gehangen en een beetje rond gelopen, lekker eten en drankjes.
De volgende ochtend ben ik meteen met carmen gaan duiken. We hadden een belgische duikschool gevonden, wat even heerlijk was. Samen doken we met een divemaster. Het waren mooie duiken met vooral veel coraal en kleine dingen. Uit het water gekomen keek iedereen me een beetje aan van moet je niet super happy uit water komen? Ik ben gewoon een beetje verwent geraakt.. komodo duiken is een van mooiste plekken voordat dat dat overtroffen wordt heb je veel nodig. Wel geniet ik nog steeds van duiken.
Dit is wel het dingetje aan lang reizen, je wordt verwent. Wat erg is.. daar probeer ik vaak bij stil te staan. Na tijdje raak je gewent aan al moois om je heen waardoor het minder gaat op vallen..
's avonds hebben we nog even de clubs onveilig gemaakt, zover het echte clubs waren. Dan denk je dat thailand bekent staat om alle lady boys, hier is het voor mijn gevoel nog 3 keer zo erg. Overal lopen zo rond in grote groepen en is het ook echt moeilijk te zien of nou jongen is of niet.. maar handen vertellen veel!

De volgende dag samen met jeroen een dagje scooteren, het altijd ultieme gevoel van vrijheid weer onder vinden. Het blijft toch een van de beste activiteiten. Op naar choclate hills, een landschap waar een soort van telitibi bergen in staan die bruin kleuren en waar helemaal geen begroeiing op is. Heel bizar om te zien. Daarna door naar de tasmir aapjes, dit zijn de kleinste aapjes op wereld. Het lijken een beetje op raten maar dan zijn ogen ongeveer 1/3 van hun lichaam. Daarna langs de kust gereden en zo was de dag al weer om.

De volgende dag hadden we een boot tour met ze alle, op naar turtle point om te snorkelen en daarna naar vigrin island.
Turtle point was geweldig mooi, wel over de 20 turles gezien en mooi coraal. Daarna op naar vigrin island , wat nogal de grap van de dag was. We hadden een super mooi strand verwacht, wat bleek door het hogen water verdwijnt het hele strand totaal. Wat wel weer grappig was om te zien dat in het water een soort van straat was waar in het water kraampjes stonden met bbqs en bier. Dus was het dan maar biertje drinken in het water. Weer terug naar eiland waar we verbleven. Toen was tijd voor nachtduik samen met car. Deze duik ging niet zo soepel, wat bleek ze hadden me weightbelt verwisseld waardoor ik veel minder kilo's had. Hierdoor kwam niet goed naar beneden en trok iemand me richting de bodem. Dat ging niet helemaal goed met me oren.. daarna had ook nog masker wat de heletijd besloeg. Maar na al deze dingen was wel weer heel vet. Om in het pik donker onder water te zitten met een zaklamp, in soort cave belanden en eigenlijk je hele oritantatie kwijt te raken. Goeie aderline kick!

De volgende dag was het weer duik dag. Samen met emmie die had leren kennen op duik boot, hebben nog 2 duiken gemaakt die super mooi waren. En me recor gezet voor een duik van 70 minuten!
'S avonds met ze alle de zonsondergang op een strand veder op gekeken en daarna lekker gegeten en op naar bedje.

De laaste halve dag hier op strand gespendeerd en daarna was op met boot naar cebu. Om alvast in te komen in japanse stijl in een cabin hostel geslapen. De volgende dag naar shoppingmall om weer even wat normale kleren te kopen.
Om 12 uur 's avonds was me vlucht van cebu naar manilla , het een over stop van 4 uur en dan was op naar JAPAN!!