Oeps de tijd vliegt

3 februari 2018 - Ella, Sri Lanka

Hallo allemaal, ik leef nog wees gerust. Alleen ben ik een beetje druk geweest met uh eigenlijk geen idee. Toch ben je hier elke dag bezig met van alles en nog wat en "s avonds zit je gezellig met mensen bij het hostel. Zo vliegt de tijd voorbij en hou je het allemaal niet zo goed meer bij.

Maar hier een korte samenvatting van mijn afgelopen dagen. Nouja kort, het zijn wel wat dagen.

Samen met cas was ik aangekomen in pollowanura, de 2e dag gingen we op safaria naar kaudalla nationaalpark. Vanuit ons guest house konden we dit regelen, in de middag gingen op pad. Helaas waren er er uiteindelijk nog 2 fransen bij gekomen dus gingen we met ze 4e op pad. De fransen waren een soort chinese die van alles foto's moesten maken. De weg naar park was zelf al heel mooi, eerst gingen we door soort jungel met verschillende soorten dieren en door de theeplantages. Eenmaal in het park aangekomen, gingen we met 10 jeeps erin. Wat een beetje jammer was omdat je in een sleur achter elkaar ging. Dit was al een van de mindere toeristische parken, ben benieuwd hoe erg het dan is in de andere. Het park was best groot en in het begin kwamen we meteen een bij paar olifanten tegen. Daarna gingen we naar een grote kudde, het is mooi om te zien dat die beesten hier echt nog in het wild leven. We stonden wel met paar truks er omheen maar de moters gingen allemaal uit. Hierdoor kon je goed genieten van het uitzicht. De olifanten trokken zich niks van ons aan en liepen waar ze wouden, vol richting de truck. Wat wel beetje eng was om te zien, de olifanten zijn hier wel iets kleiner dan normale olifanten. Maar zodra de motor aan ging, gingen olifanten aan de kant. Veder nog kordillen, bufflo's, vogels en slangen gezien.
Dus een echte safari!

De volgende dag hebben we "s ochtends vroeg het tempelpark bezocht. Dit park was hetzelfde idee als in anuradhupara. Het is een park waar overblijfels staan van oude tempels en stoeppa's. We hadden weer op ze lekker hollands een fiets gehuurt om door het park te crossen. Het was hier stuk mooier en er was veel meer te zien.
Daarna zijn we met bus naar dambulla gegaan. Hier kwamen we aan in een super leuk hostel met wat meer mensen dan de andere plekken. Je merkt hier hoe meer je naar het zuiden gaat hoe meer het is in gesteld op toeristen voornamelijk backpackers kwa accomodatie. We kwamen in het hostel lennart weer tegen een nederlandse jongen die we ergens anders al hadden ontmoet. De volgende dag zijn ee met ze 5e op pad gegaan, nog met 2 nieuwzeelanders. Op naar de caves tempels en naar de golden tempel. Om bij de caves tempels te komen was het een behoorlijk klim omhoog en weer omlaag en weer omhoog en dat in ook nog eens in de bloed hitten midden op de dag. De caves waren heel mooi, de oude schilderingen zaten allemaal nog op de muur en er stonden mega veel boedha's. Jammer was dat het in de caves niet zo koud was als we hadden verwacht, dus geen afkoeling. Daarna moesten we weer naar beneden voor de golden tempel, dit is een mega grote boedda op een tempel veder kan je er niet in. Je staat er even voor en dan is het wel genoeg. De rest van dag heerlijk bij hostel gezeten en we hebben gepingpongt zoals je vroeger altijd deed op de camping.

De volgende dag zijn we aan het eind van de middag naar sigiriya geweest. Hier is de lion rock te vinden. Het is een rotsblok midden in een vlak landschap. Met 5 mensen gingen we op pad naar de kleinere rock. Omdat we dan de echte rots konden zien in het uitizcht. Ook was dit een echte klim. Er waren in begin nog een soort van paden daarna ging het over op rotsen. Ik als klein meisje kon er vaak niet eens bij en moest worden getilt op de rots. Het was een echte klim maar wel heel mooi. Op de top waren niet veel mensen en we hadden een geweldig uitzicht. Maar zelf als je boven op berg zit hoorde je de ijsco man , de broodjes en ijs tuktuks hebben hier zo'n horror geluidje wat je overal hoort. Ook s ochtends vroeg om 6 uur , super! Daarna super gezellig biertjes gedronken bij het hostel, eindelijk waren wat meer mensen.

De volgende dag zijn we naar kandy gegaan met de bus. Toen we uit de bus stapte overweldigde het ons een beetje, het was opeens een hele grote stad waar veel drukte is. Normaal in nederland hou ik van steden , maar hier in kandy was het geen leuke sfeer. We kwamen wat later aan en zijn bij hostel gebleven, het was van het zelfde als die van dambulla.

Volgende dag ben ik met cas en lennart naar het thee museam geweest, het was helemaal boven op berg dus het was een behoorlijke klim naar boven met de tuktuk. Het was intressant om de gescheidenis van de thee hier te zijn. Hoe hier vroeger alle koffie plantages zijn over gegaan naar de thee. Wat een beetje jammer is, want goeie koffie krijgen is hier een uitdaging. Vaak moet je het doen met vieze oploskoffie, toch doen we het er maar voor want van me koffie verslaving kom ik niet zo snel af! Daarna gingen door naar botanical gradens. Net naast deze grote stad ligt een mega groot park waar ze alle soort planten en bomen hebben. Het was een heerlijk rust gevend om hier te lopen en er was veel te zien. Over het algemeen zie je hier niet veel mensen hand in hand lopen of zoiets maar in dit park leek het wel of het de ultieme plek was voor first dates. Stiekem tussen de bomen stonden de locals weet ik veel wat doen. Geweldig om te zien.
Ohja ook leuk, we hadden nog niet gegeten en gingen dit in het park doen. We vroegen om de kaart te zien maar ze zeiden dat er alleen een buffet was voor 1000 roepies. Oke dit is maar 5 euro voor onbeperkt eten , maar daarvan kan je ook 5 normale maaltijden voor krijgen. We hebben het toch maar gedaan en hebben daar 2.5 uur ons zitten volbunkeren met soep salades en toetjes. Het was geweldig! Het werkpersoneel keek ons een beetje raar aan en snapte volgens mij niet hoe we zoveel naar binnen konden proppen.

Volgende dag zijn we weer naar een tempel geweest. De ozo bekende tempel of tooth. Wat mooi was maar beetje tegen viel, ze zeggen dat de tand van boedda daar ligt maar je kijkt naar een gouden boks. Na nu 3 weken in het noorden van sri lanka te zijn en bijna alleen maar cultuur te zien ben ik er wel beetje klaar mee.

De volgende dag heb ik de nederlands boys achter gelaten en met twee andere meiden de bekende trein rit van kandy naar ella gedaan. Om half 6 opgestaan om mijn spullen te pakken en op naar het treinstation zodat we nog een kaartje konden bemachtigen, dat is gelukt! Twee uur lang moeten wachten op station op de trein, en daar kwam die dan. Iedereen stond klaar in de start blokken om zo snel mogelijk de trein in te gegaan om een plekje te bemachtigen. We waren een beetje langzaam en stapte bijna als laaste in. Dit was wel goed, zo konden we op onze backpacks zitten in de deuropening en heerlijk naar buiten kijken. We hebben een stop in het midden van de trein reis in nuwara eliya. Jammer genoeg kwamen we aan in de regen hier. Dat haalde de pret van de trein rit er ook beetje van af maar nog steeds is het wel mooi om door alle plantages en bergen te rijden.
Aangekomen bij het hostel, kwam ik weer een jongen tegen die ik al in 3 verschillende plekken elke keer tegen het lijf loop. Dan zie je maar hoe klein de wereld eigenlijk is!
Het weer hier doet me een beetje denken aan thuis namelijk bewolkt , koud en mistig. En ja het is echt koud, 12 graden!?
We hebben ons zelf maar op goed eten, goeie koffie en biertje getrakeerd om de dag toch nog leuk af te sluiten.

De volgende ochtend heerlijk een keer even rustig aan gedaan wat gelezen en netflixen! Och wat kan je dat soms missen om even echt niks te doen. Ook al is het een grote vakantie hier, kost het toch veel energie al dat reizen. Maar in middag zijn we weer op pad gegaan. Door het slechte weer hadden ik en de meiden besloten om een tuktuk te regelen zodat we als een soort chinese langs de hightlights werden gebracht en zo toch nog wat kunnen zien ondanks het weer. We zijn omlaag gereden door de theeplantages wat zorgde voor een geweldig uitzicht. Een bezoek gebracht aan een theefabriek en nog even een kijkje genomen bij de waterval.
Ik heb niet helemaal gepakt op dit, namelijk maar een lange mouwen shirt en een vest. Dus toch maar even op naar het dorp om een regenjas te kopen.

Daarna weer vroeg op om de trein veder te pakken naar ella. Een super mooie rit door de bergen. Gelukkig scheen de zon vol en konden we dus echt genieten. De trein doet er wel lang over en om het half uur sta weer stil. En wat de reden daarvoor is weet nog steeds niemand. Aangekomen in ella daar even met de meiden geluncht en daarna naar brug geweest. Daarna ging ik vol goeie moet in me eentje op naar tomorrowland. Ik dacht dat wel te lopen was, dat is zeker niet waar. Berg op met een hele slechte weg. Het hostel is boven op de berg, eigenlijk in de middel of now where. Maar wat een geweldig plek. De ultieme chil plek, boven lagen wat matrassen klaar op een soort dakteras. Buiten stonden alle tenten. Gelukkig mocht ik boven slapen en niet in de tent. Wat al een ervaring opzich is, in de echte buitenlucht 's nachts heel koud en 's ochtends heel warm. Dus uitslapen is hier zeker geen optie. Twee andere nederlandse meisjes ontmoet jesse en tessa. Eerste avond gezellig drankjes gedaan, maar het nog rustig gehouden.
Dag erna met ze 3e naar de waterval geweest wat we bijna helemaal voor ons zelf hadden. Naar boven geklommen naar het begin van de waterval. Daarna little adam peak beklommen om de zonsondergang te zien. Jammer genoeg wordt het hier aan het eind van middag heel bewolkt dus konden we niet echt veel zien. De avond hebben we goed gevierd in tomorrowland. Het zou een groot feest worden maar de manger was het er niet helemaal mee eens. Gelukkig kan ik goed onderhandelen en hebben we er voor gezorgd dat het toch een goed feestje werd. De tafels aan kant geschoven en heerlijk kunnen dansen.

Daarna zijn naar een hostel in centrum van ella gegaan zodat ook nog wat mee krijgen van de gezelligheid hier. Misschien vanavond toch nog even naar tomorrowland om met ze 3e nog even goed te feesten.

Morgen ga ik in me eentje op naar martha, dan zijn we eindelijk echt in het zuiden. Daar ga ik vol genieten van leven aan het strand.

Xoxo

Misschien duurt wel weer even voor je wat van me hoort!

1. Ineke:
    3 februari 2018
    Geweldig Soofje,om jaloers te worden!
    Goede reis morgen naar de volgende bestemming!
    Dikke xxx
  2. Sanne:
    4 februari 2018
    Goed zo mop heel verhaal weer 😘😍